Czy jesteś gotowa by ćwiczyć? #zdrowyczwartek

Dookoła zalewa Nas wielka fala by być FIT, i ja to poniekąd rozumiem, bo sama dałam się porwać.
Co prawda nikt nie musiał mnie prosić i namawiać, bo będąc całe życiem ściśle związana ze sportem, następnie tyjąc i zrzucając 20 kilogramów, sama wdrożyłam w swoim domu pewne zdrowe FIT zasady.

Nie będę dzisiaj skupiała się na tym, jak schudnąć, jakie złe nawyki zmieniać lub jakie przepisy warto znać będąc na diecie, nie! Obiecałam Ci, że w każdy ostatni czwartek miesiąca w czasie trwania projektu #zdrowyczwartek będę pokazywała jakie ćwiczenia możesz wykonywać w zaciszu własnego domu wspólnie z dzieckiem. Dzisiaj temat będzie zbliżony, bo przekażę Ci parę wskazówek dotyczących wyboru samego stroju do ćwiczeń, czyli przygotowania się.


Czy wybór stroju do ćwiczeń ma znaczenie?

No ma i to bardzo duże.
Są trzy najważniejsze i najistotniejsze rzeczy, które są niezbędne byś mogła/mógł rozpocząć ćwiczyć, bez względu czy to jest Twój dom, czy wysokiej klasy siłownia, czy zwykły ogródek.

1. Porządne obuwie sportowe
2. Sportowy stanik lub top
3. Skarpetki

O ile bez większego znaczenia jest sam strój - spodenki i koszulka, (choć wybór materiałów, kolorów i fasonów jest naprawdę olbrzymi) o tyle, te trzy wymienione rzeczy są szalenie ważne.

1. Jak wybrać odpowiednie obuwie sportowe?
Przede wszystkim musisz dopasować obuwie do rodzaju wykonywanych ćwiczeń: może być obuwie do biegania, siłowni, zajęć fitness, jazdy na rowerze, itp.  Jak już zdecydujesz jaki rodzaj obuwia jest Ci potrzebny, wybierz rozmiar. Buty nie mogą w żadnym miejscu Cię uciskać lub uwierać, nie mogą być ani za ciasne, ani za luźne. Muszą idealnie pasować na Twoje stopy. Zwróć uwagę czy materiał jest miękki, oddychający i czy posiada amortyzowaną podeszwę.

Dlaczego to jest ważne?
Jeżeli wybierzesz źle, możesz nabawić się nie tylko bolesnych otarć i uwierania, ale także przykrych kontuzji i uszkodzeń stawów.

2. Jak dobrać odpowiedni stanik do ćwiczeń? 
Patrząc na większość kobiet, które ćwiczą widzę, że jest to element garderoby ewidentnie omijany i mocno niedopasowany do sylwetki i potrzeb osoby ćwiczącej.
Biustonosz ma funkcje podtrzymania Twojego biustu i przyciągania go do klatki piersiowej oraz odprowadzanie wilgoci z ciała. Wybieraj biustonosz odpowiedni do rodzaju biustu. Mamy do wyboru biustonosze kompresyjne (do małych piersi, z najmniejszą stabilnością), biustonosze z dzielonymi miseczkami (zapewniające większą stabilność, dla biustów o średnich rozmiarach) oraz biustonosze z oddzielnymi miseczkami i regulacją (zapewniają dużą stabilność, szczególnie dla kobiet z biustem sporych rozmiarów). Zwracaj szczególną uwagę na tkaniny z jakich biustonosz jest wykonany, regulację ramiączek, szwy - powinny być gładkie i miękkie, by nic nie uwierało i wielkość miseczek, by zmieściła się cała pierś. Nie bój się i korzystaj z pomocy sprzedawczyni w sklepie, powinna ona służyć radą i pomocą.


Dlaczego to jest ważne?
Jeżeli Twój stanik sportowy jest źle dopasowany musisz liczyć się z tym, że może to doprowadzić zarówno do uszkodzeń, jak i deformacji. Dzieje się tak szczególnie dlatego, że gdy intensywnie ćwiczysz Twoje piersi również poruszają się z określoną częstotliwością i intensywnością. W związku z tym, że piersi mięśni nie posiadają, ulegają rozciąganiu. A to dlatego, że zbudowane są z tak zwanych więzadeł Coopera, a te rozciąganiu ulegają, jednak bez możliwości powrotu do stanu wyjściowego. Biust traci więc swój kształt oraz elastyczność. Źle dobrany stanik może także spowodować bóle głowy, pleców i kręgosłupa.
I jeszcze jedno, pamiętaj!, biustonosz nie może być za ścisły, musi ładnie zbierać i podtrzymywać piersi, ale nie może Cię nigdzie uciskać. To bardzo ważne.

3. Jakie skarpetki są odpowiednie do ćwiczeń?
Z pozoru wybór wydaje się banalny. No nic prostszego, idziesz do sklepu kupujesz bawełniane skarpetki i zaczynasz ćwiczyć. Tylko czy to na pewno dobry wybór?
Na sklepowych półkach mamy do wyboru między innymi balerinki, stopki, podkolanówki, skarpety bawełniane, skarpetki bambusowe, skarpetki sportowe i skarpetki lecznicze.
O ile skarpetki bawełniane są bardzo dobre na codzień, musisz pamiętać, że wybierając je, zazwyczaj samej bawełny w nich nie ma, a jedynie jej domieszka. Świetne są skarpetki w 100% bawełniane, ale ich ze świecą szukać, i nie są one polecane do ćwiczeń z prostego powodu - czysta bawełna nie jest ani trochę elastyczna, a raz rozciągnięta, już do swojego poprzedniego stanu nie powróci.
Skarpetki z dużą ilością poliestru w swoim składzie są milutkie, fantastyczne w dotyku i cieplutkie, ale skóra się w nich strasznie poci i odparza. 
Skarpetki z dużą ilością akrylu w składzie natomiast bardzo się mechacą, elektryzują, ale oprócz tego powodują, że skóra się bardzo poci. 
Wiskoza w składzie owszem wchłania pot, jest przewiewna, śliska, ale powoduje, że zarówno jej zapach, jak i stóp, po ćwiczeniach pozostawia wiele do życzenia.
Przechodząc do rzeczy, wybierając skarpetki sugeruj się tym, czy posiadają ściągacz, jest on potrzebny do utrzymania skarpety ciągle w jednym miejscu. Musi być ona dopasowana idealnie. Nie może być za mała, bo doprowadzi to nawet do poparzeń lub odmrożeń. Jeżeli chodzi o skład to powinny być wyprodukowane z około 70% bawełny i dopiero do tej ilości może być dodany poliester, elastan czy inne.

Dlaczego to takie ważne?
Dlatego, że jeżeli będziesz mieć super fajne buty, z oddychających tkanin i innymi bajerami, źle dobrana skarpetka skutecznie zablokuje Twoją stopę w bucie i mimo, że buty będą miały funkcje filtrujące, to stopa w skarpetce będzie miała jak w saunie. Żadne odprowadzanie potu, oddychanie i wygoda, a to przecież to jest kluczowe!





No i na koniec, jeśli ćwiczysz w domu zaopatrz się w karimatę do treningów i zawsze pamiętaj o nawadnianiu organizmu. Jeżeli nie będziesz o tym pamiętać mogą Cię spotkać przykre konsekwencje. A tego przecież nie chcesz :)

No to teraz nie pozostaje Ci nic innego jak ćwiczyć, regularnie rzecz jasna :)

Powodzenia!

8 komentarzy:

  1. Ja mam nadzieję, że za kilka miesięcy sięgnę po moją odzież i obuwie sportowe i uda mi się skutecznie zrzucić, to ciałko, którego teraz mi przybywa ;)
    A jak u Ciebie? Wróciłaś do formy sprzed ciąży??

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj zrzucisz latając za dzidziusiem, do tego spacerki i zdrowe odżywianie i już :)
      Ja karmiłam piersią i mi dużo dała to zdrowe odżywianie, po 3 miesiącach od porodu, żeby trochę się wyrwać i pogadać czasem z koleżankami chodziłam na siłownię 2/3 razy w tygodniu i to pomogło mi bardzo :)
      Hanka zaraz skończy 7 miesięcy, a mi zostało jeszcze 3 kilogramy, ale nie sprzed ciąży, a do tej wagi, którą po prostu chciałam osiągnąć :)

      Usuń
  2. Ćwiczenia. ..wiem, że konieczne, ale nie mam czasu. ... z ubraniem do sportu Masz dużo racji.szczególnie gdy chodzi o stanik.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja wiele lat nie zwracałam uwagi na dopasowany ubiór, na szczęście się to zmieniło, a dzięki temu ćwiczy się zdecydowanie lepiej :)
      Znajdziesz kiedyś czas, czasem zresztą długi i intensywny spacer wystarczy :)

      Usuń
  3. Ja zaczęłam ćwiczyć... W poniedziałek przeszłam przez MelB posladki, brzuch i nogi i... do dziś nie umiem się ruszać... Tragedia jak bardzo moje ciało jest wyniszczone przez szpital :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ćwiczenia MelB od jakiegoś już czasu bardzo popularne się stały :)
      Dobrze, że ćwiczysz, ale wiadomo zdrowie najważniejsze, nie ma co się na siłę forsować :)

      Usuń
  4. Nie mogę się do biegania przekonac...słabeuszka, no!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ej żadna słabeuszka :*
      Widocznie bieganie nie dla Ciebie, zacznij tańczyć na przykład :)

      Usuń

Dziękuję Ci za pozostawiony komentarz. Za każdym razem czuję się niezwykle doceniona :)

Copyright © 2016 Pewnamama , Blogger